Sivu 1/1

Aloittelevan harrastajan muistilista - ketju

ViestiLähetetty: 22 Huhti 2013 21:34
Kirjoittaja jakulepi
Koostetaanpa tähän ketjuun vinkkejä ja muistisääntöjä harrastusta aloittavia varten

    - Tutustu jo hyvissä ajoin muihin kanssaharrastajiin ja kysy rohkeasti ne tyhmätkin kysymykset. Esimerkiksi kerhotoiminta on hyvä lähtökohta ja GM-Cruisers ei edellytä jäseniltään harrasteauton omistajuutta!
    - Jos mahdollista, pyydä kokeneempaa harrastajaa kaveriksi autoehdokasta katsomaan.
    - Osta niin hyvä yksilö kuin rahkeet suinkin kestää ja mikäli mahdollista, lisää vielä pari tonnia budjettiisi.
    - On turvallisempaa ostaa auto sellaiselta, joka on auton pitkäaikaisempi omistaja. Tällöin saat hyödyllistä faktatietoa auton ominaisuuksista, huoltohistoriasta ja yleisistä ylläpitoon liittyvistä asioista.
    - Projektin hankkiminen ensijenkiksi ei ole hyvä lähtökohta. Netti on pullollaan "pienellä laitolla leimaan" -tapauksia, jotka saattavat todellisuudessa olla vasta-alkajalle työläitä ja kalliita saattaa leimakuntoon.
    - Et säästy ruuvaukselta silloinkaan, vaikka ostaisit kuinka hyvin pidetyn ja valmiin auton. Autovanhus edellyttää aina huolenpitoa ja ylläpitoa.
    - Muista, että (vanhoissa) jenkkiautoissa käytetään tuumajärjestelmän mittoja. Näin ollen työkaluarsenaaliakin saattaa joutua päivittämään.
    - Autoharrastaja tarvitsee aina jonkinlaisen tilan, vaikka edes tilapäisen, jossa voi autoaan huoltaa. Kaasariremontin tai sähkövikojen paikallistaminen ei ole herkkua kadun varressa.
    - Älä yritä tehdä kaikkea itse. Tietyt osa-alueet, kuten moottorin- ja voimansiirron huolto- ja korjaustoimenpiteet ovat usein vaativia edellyttäen taitoa ja tarkkuutta!
    - Hanki jonkinlainen korjausopas. Yleensä auton tehdaskäsikirjat ovat parhaimpia.

Saa jatkaa.

Re: Aloittelevan harrastajan muistilista - ketju

ViestiLähetetty: 22 Helmi 2014 21:32
Kirjoittaja mörkö
Voisin minäkin lisätä muutaman jutun....

Kannattaa varmaan ostaa mahdollisimman yleinen(suomessa) ja yksinkertainen auto.

Mun mielestä esim. Chevyvani 80-90 luvuilta ja kaikki 60-luvun alkupuoliskon letukat varsinkin perusmoottoreilla ovat hyviä vaihtoehtoja.

Kiinnitä huomiota auton alkuperäisyyteen, mitä enemmän tekniikkaa yms. muutettu, sen vaikeampaa on se pitää liikenteessä tulevaisuudessa.

Osta se mahd. vakio ja "tavallinen" mieluummin, kuin "asiantuntijoiden" suosittelema kevennetty ja viritetty isolohko koupe.....Niiden aika tulee myöhemmin, jos on tullakseen.