On ihan eri asia tuoda auto maahan muuttoautona kuin muuten vain käytettynä autona. Muuttoautona eli itse tänne muuttaessa tuleva auto kun saa todella paljon erivapauksia ties mistä (ajovalot, lasit, takavalot, ym.), ja käsittääkseni tuo mun laittama lista on about täydellinen, eli nuo muutamat pienet valomuutokset vain tarvitaan USA:sta itse tuotuun USA-varusteiseen autoon. Ja jos ja kun Camaroa myydään siinä vaiheessa täällä ihan oikeanakin suomimallina, niin siihenhän voi saada varaosina ihan "oikeitakin" euro/suomilamppuja kylkiin, keulaan ja perään suoraan marmoritiskiltä.
Ei siihen kyllä mitään viiden tonnin muutoksia tarvita JOS auto tulee muuttoautona.
Tärkeää niissä etuparkeissa, sivuvilkuissa ja takasumuvalossa on se, että niistä löytyy niihin vaadittavat E-merkinnät laseista, eli mitä tahansa ledejä ei saa laittaa, vaan ainakin leimalla pitää olla ne E-merkityt valot. Ajovaloja ja takavaloja ja etuvilkkuja ym. se taas ei koske, koska ne voi muuttoautopoikkeuksena saada hyväksyttyä alkuperäisillä DOT-merkinnöillään. Mullakin on GTO:ssa etu- ja takavalot alkuperäisllä DOT-merkinnöillä ja erillisissä Suomessa lisätyissä valoissa on E-merkinnät. Sivuvilkut vaihdoin tuossa tänä vuonna vähän huomaamattoman mallisiksi niistä mitkä olivat alunperin laitettu Suomeen katsastusta varten, hain GM-osia myyvästä liikkeestä Opeliin tarkoitetut GM:n alkuperäiset sivuvilkut ja askartelin ne etulokasuojiin. On ainakin tarvittavat merkinnät.
Ja kyllähän niitä uusikoppaisia Camaroita liikenteessä täällä on näkynyt, eilen viimeksi tuli nähtyä. Olikohan tuossa syksyn xtreme-näyttelyssäkin niitä vissiin ainakin kolme esillä. Autoliikkeessä on itse tullut tarkemmin katseltua ja istuttua sisälläkin. Ei ne nyt yhtä yleisiä ole kuin Mustangit, mutta samaa luokkaa uusien Challengerien kanssa, eli aina silloin tällöin näkyy. Olihan kerhon summer meetissäkin yksi tuollainen uusikoppainen Camaro mukana. Varmaan kokoajan tulee lisää, onhan nuo ihan hyvän näköisiä uudeksi autoksi.
Edessähän siinä varmaan palaa vilkut himmeästi oranssina parkkeina, niistä pitää se 5W piuha katkaista ja niiden tilalle siitä piuhasta ottaa virta erillisille parkeille. Vilkun johdosta taas saa otettua signaalin niille sivuvilkuille jotka ovat pakolliset täällä. Takana riittää se takasumuvalon asennus, jota ei usein kauhean nätisti pysty asentamaan oikein mitenkään, ja sille vain oma kytkin kojelautaan niin pitäisi kelvata. Ei tuohon kyllä viittä tonnia saa menemään mitenkään...

Mutta ilman muuttoautostatusta voi joutua vaihtamaan ajovaloumpiotkin, takavalot, kaikki lasit ym. osia, jotka muuttoautona tuodussa kelpaavat alkuperäisinä ilman mitään E-merkintöjäkin USA:n DOT-hyväksynnällä.