Hallituksen jäsenet:
Sähköpostiosoitteissa lisää loppuun aina @gm-cruisers.f
Puheenjohtaja, jäsenvastaava
Marko on pitkän linjan Buick-mies, joka aloitti jenkkiautoharrastuksen 1987, kun hän haki ensimmäisen jenkkiautonsa, Buick GS 455 -71 Ruotsista ja Buick Racing ry:n toimintaan. Buick Racingissä hän vaikutti puheenjohtajana 89-97, eli siihen saakka kun kerho yhdistyi monen muun kerhon kanssa GM-Cruisers ry:ksi. Marko vaikutti myös FHRA:n johtoryhmässä 2023-2024 ja on vuonna 2025 FHRA:n Suomen jäsenkerhojen yhteyshenkilö.
Marko Kosenius
Helsinki
email: pj
email: marko
Varapuheenjohtaja, lehti, web:
Ari Tamminen
Helsinki
email: ari
Olen vuosimallia 1967 oleva Helsingissä asuva hämäläinen. Amerikanautomaailmaa on seurattu 1980-luvun alusta lähtien. GM-Cruisersien jäsenenä olen ollut vuodesta 2008 lähtien ja hallituksessa vuodesta 2011. Kalustona minulla on mm. 2004-mallinen Pontiac GTO 5.7 Coupe, joka on GM:n Australian osaston (Holden) tuotantoa ja 1970-mallinen Pontiac Tempest 2d ht Coupe 350 V8:lla. Harrastan myös Opeleita ja pienoismalliautojen keräilyä. Autojen lisäksi harrastan myös musiikkia ja soittan kosketinsoittimia.
Rahastonhoitaja:
Tommi Orkola
Hämeenlinna
email: rahasto
Olen toiminut Kerhon rahastonhoitajana -90-luvun puolivälistä lähtien. Kiinnostus jenkkiautoihin alkoi jo V8-Magazinen legendaarisesta siipiautonumerosta vuonna -79. Oma harrasteauto tuli hankittua -91 työelämään siirtymisen myötä. Asun Hämeenlinnassa vaimon ja kissan kanssa. Aikuiset lapset ovat jo muuttaneet kotoa opiskelujen perässä. Pitkäaikaisina harrastelaitteina ovat MR-kilvissä olevat isolohko SS-Impala 1965 sekä Pontiac Trans Am 1975. Harrastuksiin kuuluu kimppatallissa puuhailu ja perheen kanssa matkailu.
Hallituksen jäsen:
Seppo Laakko
Helsinki
email: vpj
email: seppo
Seppo Laakko Stadin kundi Vm -59. Auto ja prätkämies pikku skidistä lähtien.
Perheeseen kuuluvat vaimo Kaarin ja lapset tyttö ja poika joista jo toinen on jo muuttanut omilleen. Duunihistoriaa mobiili,- IT, E-kauppa jne myynnistä ja kehityksestä.
Jenkkiautoharrastus alkoi -70/80 luvun vaihteessa ja monenlaista autoa on tullut omistettua/ajettua.
Nyt kun aikaa on harrastuksille enemmän, päätettin yhdessä vaimon kanssa perheeseen hankkia -50 lukuinen Jenkkiauto, tietysti GM valmiste ja ehdottomasti Buick! Oregonista löytyi alkuperäiskuntoinen Buick Century 4Dr HT -1956 ,joka rantautui tänne pohjanperukoille keväällä -14.
Muita harrastuksia autoharrastuksen ohella kitara ja kuntoilu.
Viestintä ja tapahtumat: GM-Cruisers -tapahtumat, näyttelyosastot & Buick Meet / B-O-P Nordic
Nina Pitkänen
Helsinki
email: nina
Aloitin jenkkiautoharrastukseni virallisesti vuonna 1992 Helsingissä, kun ostin ensimmäisen jenkkini: Buick Electra Estate Wagon -78. Tätä ennen olin jo käynyt ihastelemassa jenkkiautoja USA:ssa ja Kuubassa. Nämä reissut olivat Kuusamossa maalla syntyneelle upeita kokemuksia autoista puhumattakaan, joten liityinkin Buickini kanssa heti Buick Racing ry:n toimintaan aktiivisena jäsenenä. Tuolloin olin mukana järjestämässä kaikkia kerhon omia tapahtumia sekä kerhon osallistumisessa mm. American Car Show, Happy Days Car Show ja Power Big Meet Finland -tapahtumiin. Nykyisin omistan Buick Electra 225 -66 avoauton, jonka kanssa olen reissannut aina Ruotsissa saakka. Olen mukana aktiivisesti GM-Cruisersin tapahtumien järjestämisessä ja vastaan kerhon viestinnän lisäksi Marko Koseniuksen kanssa kaikille avoimesta ja maksuttomasta kolmepäiväisestä Buick Meet Nordic -tapahtumasta, joka tänä vuonna järjestetään jo 4:n kerran. Vuosi 2024 on lisäksi juhlavuosi, sillä Buick-merkki täyttää 120 vuotta! Olen myös jäsenenä kansainvälisessä vuonna 1966 perustetussa Buick Club of Americassa.
Hallituksen jäsen:
Virve Degerlund
Klaukkala
email: putti
Virve Degerlund, tunnetaan Puttina ja on naimisissa Salon Timon kanssa. Putti ja Timo asuvat Helsingin kupeessa sijaitsevassa Klaukkalassa. Virven nimi ei lue yhdenkään auton rekisteriotteessa, mutta puolisolla Timolla niitä onkin sitten useampikin kappale. Perheeseen kuluu Putin Petra-tytär, kaksi koiraa; Nita ja Hjördis ja yksi musta kissa. Siinä Putti sitten pyörittelee arkea kaiken keskellä. Päivätyö sijaitsee Fazerilla Vaaralassa ja Putin tuliaisista onkin saatu kesätapahtumissa monasti nauttia.
Hallituksen jäsen:
Maarit Kordelin
Rauma
email: maarit
Amerikkalaiset autot ovat kiinnostaneet minua pikkutytöstä lähtien. Vuodesta 1986 lähtien se onkin mieheni kanssa kuulunut yhteisiin harrastuksiin. Käyttöautona minulla on Cadillac ja hallin sisältä löytyy minun mm. manuaalilaatikollinen vm. 1967 Camaro ja vm. 1965 Austin Mini 850. Yhteisten vuosien aikana on ollut, tullut ja mennyt autoja, mutta jenkit ovat olleet aina GM:n valmistamia. Tällä hetkellä on kulkevia ja kulkemattomia jenkkejä noin kymmenisen kappaletta, osa mieheni ja osa minun. Pääasiassa minä hankin tarvittavia osia ympäri maailmaa ja entisöin ommeltavat osat, mutta en kaihda konehuonettakaan. Purkuun ja kasaukseen osallistun aina kun on tarvetta. Olen kahden lapsen äiti ja kolmen lapsenlapsen mummi ja töissä vähittäis- ja tukkukaupassa myyjänä Raumalla.
Hallituksen jäsen:
Mikko Järvi
Helsinki
email: mikko
Hei! Olen Mikko Järvi Helsingistä. Olen saanut innostuksen autoihin ja autoiluun verenperintönä sillä isäni oli suuren suomalaisen autolehden toimittaja. Olen aluksi makoillut ja myöhemmin istunut satojen erilaisten autojen kyydissä kunnes lopuksi kun tulin ajokortti-ikään pääsin myös ajamaan jos jonkinlaista vehjettä.
Kuitenkin tietäen suomalaisten automaun niin amerikkalaiset pörisijät eivät juuri kuuluneet silloiseen autokattaukseen joten oma into kallistui V8 murinoiden suuntaan. Eikä intoa ainakaan laannuttanut kavereiden komeat kulkupelit, joilla Helsingin illoissa ajeltiin.
Nykyistä -89 vuosimallin Camaroani edelsi vuoden 1979 Chevyn Caprice Classic piilo-farkku jolla käytiin valloittamassa eri osia Eurooppaa ja kavuttiin Alppienkin yli. Tosin noista hetkistä onkin jo vierähtänyt neljännesvuosisata joten oli jo korkea aika saada taas harrasteltavaa kun kaikki lapsetkin ovat lentäneet kotoa pois.
GM-Cruisersien rentoon porukkaan liityin syksyllä 2021 ja vuotta myöhemmin päädyin hallitukseen niin sanottuna uutena verenä. Tiedä siitä veren uutuudesta kun lapsenlapsiakin on jo liuta. Nämä pikkuveijarit sitten nimesivätkin Camaroni Haisuliksi. Tämän vinkin perusteella ymmärtää autoni keulamerkkiä paremmin jos joskus kallistaa katseen siihen suuntaan…
Hallituksen jäsen:
Samuli Hartikainen
email: samuli
Samuli Hartikainen
Olen Samuli, asun poikamiehenä Kirkkonummella Kantvikissa ja minulla on kaksi tallia Jorvaksessa. Amerikanautokipinä syttyi jo -60-luvulla, kun isän autoliikkeessä Kotkassa oli usein joku hieno jenkki sisäänvetäjänä. Pitkään harrastin moottoripyöräilyä ja mulla vieläkin BMW 1600 GTL 2015, mutta sitten 2014 näin myynnissä vanhan ihailun kohteeni Pontiac Bonneville 4dHT 1967 400cid ja se oli saatava, etsin silloin sopivaa kerhoa ja liityin GM-Cruisersiin. Poikani Sasu on ollut mukavasti mukana cruisingeissa ja Summer Meeteissä, mutta nykyään kavereiden Bimmer-virittely & Drifting vienyt voiton jenkeistä. Bonnen myytyäni Porvooseen kalustoa alkoikin kertymään lisää : Pontiac GTO Sports Coupe 1967 (jonka olen ostanut jo 2 kertaa !!), Chevrolet Corvette Stingray L82 Coupe 1973, Cadillac DeVille Convertible 1965, Cadillac Eldorado Seville 2dHT 1957 ja Pontiac StarChief Vista 4dHT 1959, joka kesästä 2024 uudella omistajalla Tampereella. Kaikki kärryt on museorekkarissa, alkuperäisyys on mulle periaate vaikken mikään oikea pussihousu olekaan. Olen ajanut paljon, esim. 2023 kesällä -57:lla Cadillac Big Meetissä Itävallan Kremsmünsterissä ja kovasti nauttinut cruisailuista + saanut valtavan määrän uusia harrastajakavereita ympäri Suomea, vähän koemielessä olen jäsenenä jopa 4 kerhossa, joilla kaikilla paljon yhteistä, mutta kuitenkin oma identiteetti. Kovasti toivon, että saataisiin erinomaiseen harrastukseen mukaan enemmän nuoria!
Hallituksen jäsen:
Mika Pirttiniemi
email: mika
Asun Orimattilassa, vaimoni Sannan ja Lacu-mopsin kanssa. Meillä on palvelualan perheyritys, joka ei paljoa vapaa-aikaa jätä, mutta mitä jää, se kuluu autoharrastuksen ja mökkeilyn parissa. Autot ovat olleet iso osa elämääni: jenkkiautot ovat kiinnostaneet siitä asti, kun autoista aloin jotain ymmärtämään. Ostinkin ensimmäisen autoni jo 14-vuotiaana, joka ei valitettavasti ollut vielä jenkki. Mutta jenkkiautonäyttelyt tulivat tutuiksi jos silloin. Harrasteautot olivat ensin euroautoja ja myöhemmin tulivat kuvaan omat jenkkiautot. GM-Cruisersin tapahtumassa kävin ensimmäisen kerran, kun ostin nykyisen Buickini GS California VM-1968, joka on ollut vuodesta 2008 asti. Buick on ollut liikenteessä lähes kaikki kesät siitä lähtien. Talvet ovat talliaikaa. Suurimpia muutoksia on pääasiassa tekniikkapuolella, useampi eri moottoriversio onkin jo kokeiltu.